Odpovědi na často kladené otázky
Základy
Jaké výpočty Taxomat podporuje?
Detailní popis toho, co spočítat umíme a neumíme, najdete na stránce Jak na daně.
Podporovaní brokeři (investiční platformy)
Na seznamu podporovaných brokerů najdete všechny podporované platformy.
Kliknutím na logo brokera se dostanete na stránku s popisem, jak pro daného brokera exportovat data.
Jak to celé funguje? V pár větách
1) Nahrajete soubory
Nejprve je potřeba získat data z vašich investičních platforem. Je tedy nutné nahrát kompletní historii investování, aby bylo možné získat všechny potřebné údaje pro výpočty.
Pro každou platformu jsme připravili návod k exportu dat. Nejvhodnější je provádět exporty po celých letech a následně všechny soubory nahrát do naší aplikace.
2) Vypočítáte daňové podklady
Za každý jednotlivý rok investování budou provedeny daňové výpočty. Můžete si zkontrolovat výsledky se svými výpočty a sledovat dopad korporátních akcí. Postupně jednotlivé roky uzavíráte, a to chronologicky od těch nejstarších, až se dostanete do výpočtů za aktuální rok .
V aktuálním roce uvidíte informaci, zda musíte podat daňové přiznání a proč. Také se dozvíte hrubé propočty daní. Pokud máte aktivní předplatné, tak se dozvíte přesné hodnoty a můžete provést detailní nastavení výpočtů (optimalizace).
3) Sledujete aktuální stav portfolia v Portfolio trackeru
Pokud máte předchozí krok dořešen až do aktuálního roku, tak uvidíte detailní přehled portfolia a mnoho užitečných statistik o portfoliu.
Mohu nahrát data od nepodporovaného brokera?
Ano, lze nahrát data i z jiných brokerů. Můžete využít náš vstupní soubor (MS Excel) a doplnit do něj ručně obchody s cennými papíry nebo dividendy. Aplikace pak vše společně zpracuje.
Jak zorganizovat data? Vysvětlení pojmů.
Portfolio
Je to obálka pro jednu fyzickou osobu. Pro portfolio se počítají všechny limity a všechny výstupy pro podání daňového přiznání.
Účty
Pod portfoliem si můžete založit účty. Ty odpovídají například brokerům nebo třeba účtům u jednotlivých brokerů. Předplatné se kupuje na úrovni Portfolia.
Předplatné se kupuje pro Portfolio. Pokud chcete spravovat více portfolií, potřebujete více předplatných.
Poskytujete daňové poradenství?
Ano, kompletní daňové poradenství můžete získat od našeho daňového poradce. Výhoda je, že přebírá výsledky z Taxomatu a tím se celá služba stává levnější a efektivnější.
Taxomat jako nástroj – kalkulačka, která provádí mnoho výpočtů, které byste jinak pracně počítali ručně nebo třeba v Excelu. Taxomat Vám neřekne: „tento výpočet je pro Vás nejlepší“. V aplikaci se budete muset sami rozhodnout, které z variant výpočtů použijete. V pojmech byste se měli orientovat. K tomu mohou pomoci i články v našem blogu, kde jsou jednotlivé pojmy a výpočty popsány.
Daňové výpočty
Jak se daní opce?
Sepsali jsme podrobný článek na téma jak se daní opční obchody. Tento článek byl revidován dvěma nezávislými daňovými kancelářemi.
Prosíme o přečtení a až pak kontaktování. Přehled zisků a ztrát z investiční platformy není podle daňových pravidel ČR. Je to jen investiční přehled. Ten samozřejmě můžete použít, pokud Vám takový výklad vyhovuje. Přehled investičního výkonu dáváme také v platformě k dispozici. Je v tomto sloupci:
Jaké výsledky použijete je jen na Vás. Vy nesete odpovědnost za toto rozhodnutí.
Co jsou korporátní akce?
Korporátní akce jsou korporátní operace, které mohou mít (mimo jiné) vliv na akcii a na daňové výpočty. Nejběžnější korporátní akce:
Split
Mění se počet akcií a jejich cena. Podle určeného poměru se zvětší počet akcií a podle stejného poměru se sníží cena akcie. Při reverse split je proces opačný, tj. zmenší se počet a zvětší se cena.
Spin-off (rozdělení)
Ze společnosti se oddělí část a vzniknou dvě samostatné společnosti, často obě veřejně obchodované. O vlivu spin-offu jsme napsali podrobný článek.
Merger (fůze)
Jedna společnost se stane součástí jiné společnosti.
Změna označení
Změna tickeru (symbolu) nebo ISINu společnosti.
Co znamená, že korporátní akce čeká na schválení?
U některých korporátních akcí musíme ručně doplnit parametry nutné k výpočtům. Po schválení vám obratem napíšeme e-mail a po kliknutí na „přepočítat portfolio“ se údaje aktualizují. Korporátní akce, se kterými jsme se již setkali, zpracováváme automaticky.
Parametry obvykle doplníme do 24 hodin.
Mohu změnit / doplnit nahraná data?
Můžete udělat tři změny dat:
1) Úprava vstupního souboru
V případě, že upravujte soubor ve formátu csv, tak si dejte prosím pozor, aby se nezměnil formát dat. MS Excel většinou udělá takové změny, že pak data nelze načíst. Použijte tedy nějaký editor, který nemění formát: například Poznámkový blok, nebo například Visual Studio Code.
2) Použijte Taxomat soubor
Použijte náš vstupní soubor v MS Excel - můžete vytvořit prodejní a nákupní transakce a tím vyřešit nějaké složité situace.
3) Vytvoření transakce v aplikaci
Přímo v aplikaci můžete vytvořit takzvaný Kompenzační tok. Vytváří se v Daňových výpočtech a je aplikován vždy až po výpočtech korporátních akcí.
Nesedí kusy akcií. Jak postupovat?
Může se stát, že nesedí kusy akcií. Nejčastější příčinou je, že nebyla nahraná kompletní historie dat. Dalším důvodem může být vliv korporátní akce nebo frakční kusy, které vznikly díky korporátní akci. Frakce je část akcie menší než jedna jednotka.
Jak postupovat
Frakce vzniklé v důsledku korporátní akce
Jste na ně upozorněni. V aplikaci je detailní návod – najdete ho pod tlačítkem "Zkontrolujte frakce", viz obrázek. Pokud vznikne tak je typicky nutné vytvořit prodej o velikosti frakce (stejný počet kusů i cena).
Kontrola nahrání dat do aplikace
Jděte na záložku Nahrání dat. Vyberte kategorii dat (například cenné papíry, pokud kontrolujete počet kusů akcií) a zjistěte, zda jsou všechny obchody pro danou akcii nahrány. Pokud nějaké počty akcií nesedí, najdete příčinu většinou zde. Použijte filtry tak, abyste označili přesnou akcii. Zkuste vyhledávat nejen podle symbolu, ale třeba také podle ISIN (mezinárodní identifikační číslo cenného papíru). Všimněte si také sloupce Původ. Tento sloupec označuje zdroj dat/soubor, odkud data pochází. Zdrojem dat může být i korporátní akce.
Nevíte si rady?
Vyberte si jeden akciový titul. Napište na podporu, kolik kusů akcie vidíte ve své investiční platformě a kolik v Taxomatu.
Proč nemohu nahrát starší data? Konflikt DP
Aplikace hlásí při nahrání souboru Konflikt DP. Toto je správné chování aplikace. Pokoušíte se nahrát transakce, které byly provedené pro období, kdy jste již v Taxomatu uzavřeli daňové výpočty. Aplikace nedovolí tato data nahrát, protože by vznikla nekonzistence ve výpočtech.
Příklad: Daňové výpočty jste potvrdili až do roku 2024 a chcete nahrát nákup akcie z roku 2022. To nelze. Protože tento nákup by měl pravděpodobně vliv na výpočty za rok 2022, 2023 a nebo 2024.
Pokud tato data chcete opravdu nahrát, tak je potřeba resetovat daňová přiznání a až pak data nahrát. Reset výpočtů za daný rok se dělá na stránce daňového výpočtu za ten daný rok - tlačítko Reset je v horní části obrazovky.
Započítáváte do výpočtů poplatky?
- Poplatky za obchody ve většině případů započítáváme přímo do ceny nákupu/prodeje. V Taxomatu tedy můžete vidět vždy cenu včetně vlivu poplatku. Kontrolu můžete provést na stránce Nahrání dat: tam uvidíte jednotlivé transakce.
- Poplatky za správu/údržbu portfolia (např. % za období) nezapočítáváme, neboť z vstupních dat není možné tento poplatek rozúčtovat do každé operace.
Ceník
Jak zakoupím předplatné?
Zaregistrujte se a založte portfolio. Ihned na stránce Správa portfolií můžete koupit licenci.
Předplatné lze zakoupit i později - aplikaci si můžete nejprve vyzkoušet.
Jak funguje sleva 20 % za doporučení?
Abyste mohli někoho doporučit, tak musíte být aktivním uživatelem Taxomatu – mít nějakou licenci.
Když máte licenci, tak můžete vygenerovat vlastní slevový kód, který nasdílíte známému.
Tento kód může Váš známý použít pouze jednou a pouze pokud je nový uživatel Taxomatu.
Vy i nový uživatel dostanete slevu 20 %.
Nový uživatel dostane slevu na svou první platbu.
Vy dostanete slevu ve formě kreditu na následující platbu. Tento kredit lze použít jen na následující platby v Taxomatu - nelze ho vyplatit.
Pokud úspěšně doporučíte Taxomat více uživatelům, tak Váš kredit poroste. Kredit se uplatní v další faktuře. Pokud máte více kreditu, než je výše platby, tak máte licenci na dané období zdarma - blahopřejeme :)
Zbytek kreditu se přenáší do dalšího období. Za 1 rok (posledních 365 dní) můžete nasdílet maximálně 8 referenčních kódů.
Jak se to provede v aplikaci? Návod krok po kroku.
Jak lze předplatné změnit?
Ano, kdykoliv můžete udělat změnu předplatného. Ta se projeví v případě zvýšení verze okamžitě. Například pokud potřebujete nahrát další investiční platformu nebo se rozhodnete plně využívat Investiční přehled.
Snížení plánu není možné z důvodu nutnosti mazat část dat a to není uživatelsky jednoduše zvládnutelné. Proto jsme tuto možnost zavřeli a doporučujeme zrušit předplatné a založit nové portfolio.
Předplatné platíte vždy na celé období. Předplatné lze kdykoliv zrušit, ale zrušením se platnost nezkracuje. Zrušíte tedy kdykoliv, ale ukončeno bude až na konci aktuálního období a další platba se již nestrhne.
Co se stane po ukončení předplatného?
Pokud ukončíte předplatné, tak Vám všechny části aplikace zůstanou dostupné. Nebudete ale moci nahrát další vstupní soubory/transakce.
Předplatné můžete kdykoliv obnovit.
Množstevní slevy
Je jedno, zda jste daňový poradce, účetní nebo správce majetku.
Při zakoupení vícero předplatných se automaticky v platební bráně nastaví sleva.
Sleva se určuje podle počtu aktivních předplatných v okamžik nákupu.
Přesné částky slev najdete v Ceníku.
Vysvětlení příkladem:
- Při zakoupení 2. až 4. předplatného, dostanete na každé slevu 10 %
- Při zakoupení 5. až 9. předplatného, dostanete na každé slevu 15 %
Sdílení portfolia a export do mojedane.cz
Mohu sdílet výpočty svému daňovému poradci?
Ano, portfolio můžete nasdílet svému daňovému poradci, ten si pohodlně přebere výsledky a nemusíte se trápit s přeposíláním informací.
Mohu data nahrát přímo do portálu MOJE daně?
Taxomat nyní generuje soubor v XML, který jednoduše nahrajete do portálu MOJE daně a pokračujete se zbytkem přiznání.
Nenašli jste odpověď?
Zeptejte se nás na livechatu (vpravo dole) nebo na podpora@taxomat.cz.